לדף הבית


קבוצתית - "This Is Not America"


This is not America קריאה של אמנות העוסקת בנושאים חברתיים או פוליטיים ממקומות שונים בעולם בדרך כלל משויכח ל"אותו" שיח אמנותי או לרקע פוליטי תרבותי דומה, ולעתים קרובות מאפשרת פרשנות אופוזיציונלית לאמנות פורמלית או אסתטית. אולם נושאים פוליטיים וחברתיים באמנות לעולם אינם מגלמים את אותו התפקיד בקהילות אמנות שונות. מה שנראה כנושא אטרקטיבי למחקר אמנותי לאמן שחי ויוצר במדינה שבה החברה והשלטון הם דמוקרטיים ליברליים, כגון מחקר של גבולות הדמוקרטיה והדיון על גבולות הדמוקרטיה עצמה והאפקט של גבולות אלו על איכות החברה בחיי היום יום, מסיבות שונות אין לנושאים אלו את אותה הרלוונטיות לאמנים העוסקים באסטרטגיות והשפעות של הפוליטיקה הגלובלית העכשווית על מדינות חדשות המוקמות עכשיו באירופה ומננסות להתקבל לאיחוד האירופאי (הרחבת אירופה), או בפריפריות תרבותיות אחרות. התערוכה This is not America עוסקת בדיכוטומיה בין מזרח למערב, בין עבר להווה, והמציאות היומיומית של האמן המגיע או חי בפריפריה, התערוכה מציעה מבט לביטויים האמנותיים של אמנים ממדינות הבלקן ומזרח אירופה, בעקבות השינויים הפוליטיים, סוציאליים ותרבותיים שחלו באזורים אלה לאחר נפילת "חומת הברזל", חילופי השלטון, המהפכות והמלחמות. שינויים שהביאו עימם חופש ביטוי, עצמאות אתנית, הגירה וניסיון נואש להשתלבות בתרבות ובמערכות הכלכליות של המערב. העבודות בתערוכה משקפות את מערכות היחסים השונות שפיתחו האמנים ביחם למציאות החדשה הסובבת אותם, ולשינוי במערכות הפוליטיות, חברתיות והכלכליות . השינויים שעברו במעמד הפרט והקולקטיב, יחס בין הפרטי והציבורי עקב המעבר למשטר דמוקרטי קפיטליסטי. העבודות עוסקות בבניה של השפה האמנותית בין שיח האמנות המקומי לקודים של עולם האמנות הבינלאומי ושינוי התפיסה עם פתיחות לעולם המערבי והשימוש במדיות חדשות. מעבר לנוכחות המשותפת בעבודות של קונפליקט בין עבר להווה והעיסוק המשותף בקיום היום יומי ובמובן מאליו. האמנות בת זמננו מאזור הבלקן ומזרח אירופה (ודרום מזרח אגן הים התיכון רלוונטית להקשר הישראלי ועוסקת בנושאי עניין קרובים כגון בידוד / תקשורת, דיון במרכז ופריפריה, יחסי מזרח מערב וריבוי זרמים אתנים ודתיים. This is not America מציעה דרך מספר עבודות המאופיינות באירוניה מודגשת אשר המעמידה יותר מכל את האדם במרכז, אם דרך מגוון חוויות ומהפכים כלכליים ותרבותיים שעוברת החברה, דרך צרוף המקרים והאירועים המיוחדים לבלקן ומזרח אירופה - המעבר החד מתרבות סגורה לחברה מגוונת תרבותית, השינוי ממסורת אמנות אקדמיסטית מקובעת ורומנטיסיזם לאומני לעבודות מיצב, וידאו, צילום ומחשב. הכרות עם מספר יוצרים מרכזיים אשר רובם לא הוצגו עדיין בישראל על אף הקרבה הגאוגרפית אשר קריאתם את השדה האמנותי חברתי פוליטי רלוונטית לשדה האמנות הישראלית. מרכז עבודתו של אדריאן פאצי הוא התנאים הפוסט מודרניים, פאצ'י יוצר במדיות שונות כציור, פיסול, צילום וידאו ומיצב לחקירת הדיכוטומיה של האדם הנאחז ב "כאן ועכשיו" לבין זיכרון דיסלוקיישן כפי שהוא מובנה בקרב אנשים שחוו הגירה אם מסיבות חברתיות או פוליטיות. ב Turn On אנו רואים קבוצת גברים יושבת כאשר גנרטורים לרגליהם על מדרגות כיכר העיר שקודה - העיר השנייה בגודלה באלבניה ומקום הולדתו של אדריאן פאצ'י. הגברים יושבים בעלטה על המדרגות עד שאור מלאכותי עולה, נורה אחר נורה נדלקות הנורות מול פניהם של היושבים האוחזים בהן כפנס . אדריאן פאצ'י נולד ב 1969 באלבניה חי ועובד באיטליה. עבודותיו של ארזן שקולולי עוסקות בחוקיות, טקסים וריטואלים מסורתיים מקומיים אשר מערערים וחותרים תחת סימבוליזם עכשוי ""Albanian flag on the moon עבודה אירונית המצביעה על הסטטוס הלא יציב של מולדתו - קוסובו, הנמצאת בין תביעה להכרה לאומית למבוכה בינלאומית, אשר הדפה את האמן ליצור משחק משעשע, שלא לומר אבסורדי ולהציב את דגל אלבניה על הירח. ג'קופ פררי גם הוא מפרישטינה, קוסובו עוסק במקום ובהיסטוריה של אמן המגיע מהפריפריה. בעבודות הוידיאו "Save me help me" הוא מתאר את החוסר האפשרות והיגררות מאחור שהיא נחלתו של אמן המגיעה מהפריפריה והופך את הנכשלות והיגררות מאחור כטקטיקה של עבודותיו. ואדים פישקין - נולד ברוסיה חי ועובד בלובליאנה, בעבודה Snow show המבקר בחלל התערוכה מוזמן ללחוץ על כפתור ולומר את שמו. עם הלחיצה על הכפתור; מושמע שם הצופה, אור כחלחל מאיר את החלל ושלג מלכותי יורד על ראשו של המבקר ההופך למשתף פעולה עם הספקטקל והאשליה. עבודותיו של פישקין עוסקות בשאלות של שפה ומייצרות דיאלוג בין הפיזיקאלי למטפיזיקלי. 25 מיצגים קצרים על גלובליזציה" יציגו The blue noses group אשר משתמשים בשפת הסלפסטיק הפורמלית המופעלת אל מול המצלמה באמצעים מינימליסטיים ובתנועות ספונטניות, The blue noses group פיתחה מומחיות אמתית בהפקת קטעי וידיאו קצרים, הנערכים ברובם כמיצגים של קולקטיב אמנים זה אשר מפשיל את הספקטקל ההוליוודי מאיכויותיו ומציג את גרסתת Low tech old school boy במיטבו. סנאר אוסמן מהאזור הכורדי בטורקיה מציג את העבודה Supermuslim בא הוא מופיע בצורה אירונית בבגדי אחד הסמלים הקנונים של התרבות הפופולרית בארה"ב Superman במהלך תפילה על פי הנוהג המוסלמי. "דרך לטייט מודרן" - של סנאר אוסמן וארקן אוזגן , מנסחת עמדה ביקורתית כלפי הנטייה המערבית של האמנות העכשווית, בעבודה דון קישוט ומשרתו סנשו פנשה, נודדים בנוף הררי על גבי סוס וחמור, הם שואלים עובר אורח מהי הדרך לטייט מודרן, "מעבר להרים" היא התשובה. היכן מעבר להרים הכורדים נמצא המערב ואיזה דרך הם אמורים לבחור כדי להגיע אל המערב? נאדקו סולאקוב מציג את עבודת הוידאו The flying tutrtle and me reading the newspaper כמטפורה ליחסי מזרח מארב או לאדישות צינית של בעל הכוח/השררה לחלש ממנו. נדדקו פועל במדיות שונות כרישום על קירות, וידאו ומיצב מגדי אבאכי מציג שלושה ספרי מסע/אמן המשלבים רישום וקולאג' של שאריות ועטיפות מוצרי צריכה ממצריים, שם נרשמת תרבות המערב על מוצרי הצריכה כתרבות של שפע והבטחה.

פתיחה: 16/03/2006

נעילה: 28/04/2006

מקום התערוכה: ברוורמן





תגובות
הוספת תגובה

מאגר האתר: 11,240 אמנים. 6,837 תערוכות. 911 מקומות תצוגה. 278 מאמרים. 53,328 תצלומים.